Selasa, 15 Jun 2010

Sesak Dengan Arus Kemajuan

1.Tahukah kau semua.Sekarang populasi kenderaan terlampau melampau-lampau.Kenderaan jenis haiwan,jenis pahlawan,jenis nama orang.Semuanya semakin banyak.Hari tu aku dari kampung nak menuju balik ke Kedah.Aku nampak sangat banyak kenderaan menuju ke Kuala Lumpur.Kenapa lorong di highway hanya ada dua mula-mula difikirkan aku?Semasa aku drive aku toleh kiri kanan depan belakang semuanya kenderaan

2. Kuala Lumpur bandar yang kecil,dengan populasi kereta yang banyak.Penduduk terutama dari daerah Petaling yang kebanyakannya semua berkenderaan sendiri dan mempunyai pendapatan tertinggi di Selangor mensesakkan jalan masuk ke Kuala Lumpur.

3. Jalan-jalan di Selangor sesak bagi aku kerana terlampau banyak pembangunan tepi-tepi jalan yang mengakibatkan banyak simpang masuk ke jalan-jalan utama.Ini menyebabkan konflik antara kenderaan,dan akhirnya jalan jadi sesak.

4. Jalan akhirnya membawa kepada pembangunan,jadi nak buat macam mana?memang sesaklah.

5. Konflik antara guna tanah seperti kedudukan kawasan yang ramai orang duduk seperti Kajang, dan kawasan berkepadatan tinggi seperti bandar sri permaisuri ini, perlu melalui lebuhraya yang sama untuk ke Kota Kuala Lumpur.Tidakkah terfikir bahawa itu menyesakkan?

6. Jadi apa cara lagi?Akhirnya kerana Kuala Lumpur ini kecil, yang mana pembangunan perlu dekat-dekat.Kalau jauh-jauh mungkin tak sesak.

7. Maaf jika apa aku cakap tak betul.

8. Isu maaf akhirnya membawa kepada perkara lain.

9. Tahukah kamu bahawa antara punca kemalangan disebabkan dari emosi kamu yang sering berfikiran tidak waras.Contohnya kawan kentot dalam kenderaan kau.Kau marah tak pandang kenderaan lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan