Isnin, 17 Mei 2010

baru cuba belajar berkomunikasi

Jika aku dikatakan kurang bijak berkomunikasi sememangnya ia.Aku tak pandai berkomunikasi secara bertentangan muka.Tanya lah Cinta Hati masa aku melamar dia.Cara berkomunikasi aku ketika itu tidak seperti apa yang kau baca dalam entry aku sebelum ini.Menulis dan Bercakap dua perkara yang berbeza.Maksudnya,jika aku menulis tentang begitu dan begini.Tak semestinya aku akan bercakap begitu dan begini juga.

  • Cara berkomunikasi dengan awekPerkara yang kau rasa paling penting ketika berada dihadapan awek mesti la control macho.Kemudian bila awek kau datang dengan senyuman manis.Mesti kau membalas senyum dengan melemparkan kata-kata yang manis.Misalnya,"hi,comel hari nie""Hi,awak jom saya belanja makan".Ini boleh merapatkan silaturrahim diantara kau berdua.Jangan bertanyakan soalan yang boleh mendatangkan kemarahan bersama.contohnya dari hujung sana hingga tempat kau parkir kenderaan kau nampak awek kau sedang berSMS.Jangan kau tanya "Hi sibuk nampak?"ataupun "Hi SMS dengan pakwe baru ka".


  • Ok.Jika kau lelaki yang baru nak kenal cinta atau ingin kan perempuan idaman kau menjadi awek kau.Mesti nampak gentleman.Gentleman tak kisah la sebab dah sah-sah boleh melafazkan kata-kata saya suka awak.Jika kau yang jenis macam aku.Kau harus hasilkan satu trick yang macam bagus saja kan.Kau katakan kepada gadis idaman kau tu dalam nada yang tergagap.Kerana nada tergagap menampakkan kau lebih comel dan tak biasa meguratlah kononya.Selalunya aku akan buat trick "Err awak dah ada boyfriend belum?jika belum kau buatlah nada tergagap atau nada yang lembut kau katakan "Boleh saya jadi boyfriend awak?ataupun "Mungkin kita jodoh kot".Tapi jangan kau buat trick yang boleh membuatkan gadis tu menyampah dan tertanya-tanya.Misalnya,"Err..hmm nak tanya sesuatu boleh?errr..tak apa la,tak jadi cakap la..Trick ini boleh mendatangkan kemarahan!

  • Dengan sesiapa pun kau berkomunikasi kau harus tampilkan sikap rasional,respek dan respon kau.Jangan bila orang bertanya kepada kau.Kau hanya mengeleng dan menganguk kepala sahaja.Itu bukan cara berkomunikasi.

TIADA IDEA BERLEBIHAN.SORRY

Tiada ulasan:

Catat Ulasan