Isnin, 17 Mei 2010

persekitaran

Entry aku yang belum mencapai tahap ijazah



Aku ketiduran semasa sedang berChatting dilaman sembang.Aku tersedar dari tidur bila aku terasa persekitaran yang sangat panas.Panas lah sebab dekat Amsterdam sana pun tengah menghadapi musim panas.Bunga-bunga tulips pun mulai layu.Sekarang ini pula Kuala Lumpur masih belum punyai salji.Kalau lah Kuala Lumpur ada salji aku jamin persekitaran tidak akan panas seperti sekarang.Kerana tak ada lah orang kaya-kaya nak pasang AirConditiner yang mengandungi unsur-unsur gas R12.Ini ciptaan Tuhan.Ada panas ada sejuk,ada gelap ada cerah.Kita sebagai Makluk ciptaan nya harus lah menerima setiap pemberian yang tidak terhingga.


Tetapi jika Di Malaysia panas kenapa masih ramai masyarakat kita melakukan pembakaran secara terbuka.Kenapa kau hisap rokok kalau panas?


Hari itu aku duduk-duduk dengan Cinta Hati dekat tasek Melati.Aku suka sangat persekitaran disana.Ramai orang datang memancing lah,bercinta lah.Kadang-kadang mat rempit pun perlukan tasek dan taman-taman bunga.Sebab bila kau bawa moto ditengah hari,mesti mata kau akan jadi kelam atau dalam bahasa yang sering aku katakan Mata aku binau.


Aku suka persekitaran yang macam ada burung-burung,taman permainan,kerusi-kerusi unik yang nak dibuat tempat duduk.Mesti taman rekreasi banyak benda-benda macam itu.Tapi masalahnya aku tak suka taman rekreasi disekitar bandar yang aku tinggal.Ini disebabkan ramai gadis-gadis,hero-hero hindustan beromen.Ini menyusahkan aku.Sebab nanti bila aku duduk dengan gadis-gadis.Duduk dengan Cinta Hati aku pula dikatakan pelaku benda-benda berahi macam itu.Nak romen ka nak apa ka pergi la tempat lain.Mamposlah macam tu.Aku nak duduk depan kau pun aku segan kalau kau beromen tak kan lah aku nak tengok apa yang kau buat.Nanti aku cemburu macam mana?haha


Sememangnya Kedah Maju 2010.Oleh sebab itu,banyak lah hutan-hutan batu dibina.Dan hutan-hutan pokok ditebang.Persekitaran pula terabai dan mulai pemanasan global.Mula lah aku nak ketiduran dengan hanya memakai seluar dalam RENOMA.haha.Oh sedikit lucah.


Bila hutan-hutan pokok ditebang,Taman-taman rekreasi dibina.Sungguhpun dibina ini mungkin memakan masa yang agak lama untuk menjadikan tempat asal yang dahulunya dingin.Suasana yang permai burung-burung terbang.Orang bermain wau dalam sawah.Kenapa tempat-tempat seperti menjadi pilihan untuk melakukan pembinaan.Tak ada faktor geografi yang lain kah?


Sekarang aku pasti,jangan dibuang perasaan cintakan taman.Kerana adanya taman ada juga bunga.Disitu juga munculnya kumbang.Orang bercinta memang memerlukan persekitaran yang ada bunga-bunga.Orang bercinta mesti nak memberi bunga bukan?Ini sebab,orang yang memberi bunga kepada cinta mereka menampakkan cinta mereka lebih asli dan menyebabkan kekasih yang tidak suka pada persekitaran akan mula mencintai persekitaran yang amat indah milik Tuhan ini.Kumbang pula asyik nak merayap diseluruh taman.Mencari tapak yang sesuai melabuhkan sayapnya.


Jadi apa yang aku harapkan sekarang wujudkan banyak lagi persekitaran-persekitaran yang indah permai.Jika banyak hutan-hutan pokok ditebang dan hutan-hutan batu dibina.Kau fikir orang akan nampak lebih keras atau kau fikir orang akan nampak lebih asli jika perkara itu dilakukan.Dan cuba kau fikirkan bila banyak taman diadakan lebih ramai manusia mula bercinta kan?Kerana taman dapat menyemai kasih sayang.Contohnya kau pernah tonton iklan,drama ataupun filem yang ada budak-budak bermain ditaman mesti ibu bapa memerhatikan mereka dengan gelak tawa sambil berpelukan,berpimpin tangan.Bahagia sangat kot kalau aku ada taman sendiri.


Taman untuk berkasih dan Persekitaran yang bersih untuk kita sesama Makluk ciptaanNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan